
Afbeelding: Starnieuws – 24 Oct, 04:52
Bron: Starnieuws
Publicatiedatum: 24 Oct, 04:52
In de muzikale theatervoorstelling “De Plantage van onze Voorouders” staan twee vrouwen voor een indringende confrontatie met hun familiegeschiedenis. Deze productie, opgevoerd door theatergroep Orkater, is gebaseerd op de gelijknamige podcastserie uit 2020 van Maartje Duin in samenwerking met Peggy Bouva. De podcastserie onderzocht het verleden van Bouva’s tot slaaf gemaakte voorouders op de Tout Lui Faut-plantage, terwijl Duin ontdekte hoe haar eigen familie op dezelfde suikerplantage kapitalen verdiende. In de toneelversie, die onlangs in première ging, vertolken Manoushka Zeegelaar Breeveld en Malou Gorter de rollen van respectievelijk Bouva en Duin. Ze brengen hun personages tot leven met diepgaande betrokkenheid, en deze voorstelling raakt hen persoonlijk, met sluimerende schuldgevoelens en bedenkingen die passen in het bredere maatschappelijke debat over ras en identiteit.
“De Plantage van onze Voorouders” legt de vinger op de zere plek en brengt gevoelige kwesties rondom ras en maatschappelijke ongelijkheid aan het licht. Het blijkt dat discriminatie op basis van huidskleur nog steeds aanwezig is, zowel openlijk als subtiel. Zo wordt in de voorstelling benadrukt dat zwarte klimaatactivisten zelden te vinden zijn onder de demonstranten die recentelijk de A12 bij Den Haag bezetten. Zeegelaar Breeveld stelt de vraag aan Gorter of zij enig idee heeft waarom dit zo is, en beantwoordt deze vraag zelf met: “Nou, enig idee? Ga maar na. Het voelt toch anders om als zwarte medemens te worden opgepakt door de politie.”
Een ander schrijnend voorbeeld van ongelijkheid wordt onthuld wanneer blijkt dat een witte actrice voor een gelijkwaardige rol in hetzelfde toneelstuk aanzienlijk meer verdient dan haar zwarte collega. Deze onthulling werpt licht op de realiteit van ongelijk loon voor acteurs van verschillende achtergronden, een kwestie die de beide actrices in deze theaterproductie direct raakt.
Bodil de la Parra, actrice en toneelschrijfster, heeft het script geschreven voor “De Plantage van onze Voorouders,” waarbij Zeegelaar Breeveld ook heeft bijgedragen aan het schrijfproces. De regie was in handen van Geert Lageveen, die eerder ook betrokken was bij andere Surinaamse theaterproducties, zoals “Woiski versus Woiski” en “De Gliphoeve.”
Muziek speelt een belangrijke rol in de producties van Orkater, en dat is in deze voorstelling niet anders. Shauntell Baumgard, met viool, cello, contrabas en zang, samen met Yariv Vroom op percussie, dragen op bevlogen wijze bij aan de sfeer in het theater. Hun muzikale begeleiding varieert van dreigende paukenslagen en onheilspellende staccato tot hoopvolle kinderliedjes en vrolijke meezingers. Wanneer Zeegelaar Breeveld haar stem inzet, raakt ze de harten van het publiek en neemt ze hen mee op een emotionele reis.
“De Plantage van onze Voorouders” biedt het publiek een diepgaand inzicht in de manier waarop het koloniale verleden nog steeds resoneert in het heden. Deze geschiedenis is verweven in de vezels van nazaten van arbeiders die suikerriet kapten en koffiebonen plukten op plantages. Tegelijkertijd heeft dit verleden de nalatenschap van de voormalige eigenaren en slavenhouders beïnvloed. De voorstelling stelt de vraag hoe latere generaties zich moeten verhouden tot dit beladen verleden, en hoe ze hierover in gesprek kunnen gaan. Deze fascinerende theatervoorstelling biedt volop aanknopingspunten voor dit complexe en urgente debat.
“De Plantage van onze Voorouders” brengt de thema’s van identiteit, discriminatie en ongelijkheid op een krachtige en emotionele manier naar voren. Het biedt het publiek de gelegenheid om na te denken over de erfenis van het koloniale verleden en de impact ervan op de hedendaagse samenleving. Deze voorstelling is niet alleen boeiend en meeslepend, maar ook een belangrijke bijdrage aan het gesprek over inclusiviteit en gelijkheid in de kunst en de maatschappij.
Selecteer een radio genre:
- Muziek